Digitale prentenboeken

 

Vanaf de leeftijd van ongeveer twee jaar kan je een peuter kennis laten maken met digitale prentenboeken. Voor die tijd heeft de peuter als het goed is kennis gemaakt met goede prentenboeken, zoekboeken en bijvoorbeeld flapjesboeken.

 

Digitale prentenboeken zijn een waardevolle aanvulling op deze boeken. Waardevol omdat digitale prentenboeken de woordenschat vergroten, maar ook bijdragen aan verhaalbegrip. Beide vormen van 'voorlezen' kunnen elkaar dus versterken! Want naast de gedrukte tekst is er ook gesproken tekst. Vooral kinderen met laaggeletterde ouders of kinderen van ouders die moeite hebben met de Nederlandse taal hebben dus baat bij digitale prentenboeken. 

 

Digitale prentenboeken zorgen ervoor dat peuters en kleuters het verhaal beter begrijpen en gemakkelijker nieuwe woorden en zinsconstructies leren.
Zowel verhaalbegrip en expressieve woordenschat worden ermee gestimuleerd.
En... herhaling is ook goed voor de woordenschat!

Nederlands Jeugd Instituut

Nederlands Jeugd Instituut - onderwerp mediaopvoeding:

Spelen, voldoende slapen en contacten met anderen zijn voor jonge kinderen belangrijk in hun ontwikkeling. Vooral kinderen van 0 tot 2 jaar hebben relatief nog veel slaap nodig en hebben overdag dus weinig tijd over om te spelen en te ontdekken. Het is goed als zij, in de tijd die overblijft, verschillende ervaringen kunnen opdoen.

 

Gedurende de eerste twee jaar leert het kind om zintuigelijke vaardigheden en motorische vaardigheden met elkaar te integreren. Ouders spelen hierbij een belangrijke rol omdat zij de omgeving creëren waarbinnen deze ontdekkingstocht plaatsvindt. Door verschillende objecten aan te bieden kunnen ouders de zintuigelijke en motorische ontwikkeling stimuleren en hun kind in staat stellen om te leren. 

 

Jonge kinderen leren makkelijker en beter van ervaringen die zij in het 'echte' leven opdoen dan via het gebruik van beeldschermen. Stimuleer ouders ervoor te zorgen dat mediagebruik een van de mogelijke activiteiten is, en niet de hoofdactiviteit. Andere activiteiten die tijd verdienen zijn bijvoorbeeld boekjes lezen, spelen, samen zingen, samen dansen, naar buiten gaan.

 

Aandacht voor media hoort bij de dagelijkse opvoeding van kinderen. Al vanaf het eerste moment dat een kind naar een scherm kijkt. Met mediaopvoeding leren kinderen om bewust, veilig en gezond om te gaan met media. Denk aan apps, websites, games, tv en films.
Het is een taak van ouders en van iedereen die kinderen begeleidt.  www.nji.nl/mediaopvoeding

Aan de slag met digitale prentenboeken?