Voorlezen
Voorlezen geeft vaak rust op de groep. Een moment van ontspanning en soms ook heel veel plezier. Een kwartier of 20 minuten voorlezen per dag staat ongeveer gelijk aan het lezen van 1 miljoen woorden per jaar. Kinderen die per dag een kwartier worden voorgelezen, leren ongeveer 1000 nieuwe woorden per jaar. Wanneer je blijft voorlezen aan kinderen die zelf ook al kunnen lezen, wordt de woordenschat nog steeds vergroot. Kinderen die op jonge leeftijd veel zijn voorgelezen, ontwikkelen leesplezier en leren om te gaan met boeken.
Voorlezen of interactief voorlezen?
Bij interactief voorlezen betrek je de kinderen meer bij het boek. Voordat je gaat voorlezen, maak je de kinderen al enthousiast voor het verhaal. De voorkant van het boek laat al een beetje zien waar het boek over kan gaan. Vraag de kinderen of ze weten waar het boek over gaat. Wat zou er dan bijvoorbeeld kunnen gebeuren? Geef kinderen de ruimte om te reageren. Door over het prentenboek te praten probeer je taal uit te lokken. Tijdens het voorlezen probeer je de kinderen mee te nemen in het verhaal. Je kunt je stem gebruiken, je gezichtsuitdrukking en/of gebaren. Lees zoveel mogelijk de tekst letterlijk voor. Probeer de kinderen bij het verhaal te houden. Je kunt kort op een vraag ingaan, maar ga dan terug naar het verhaal. Wanneer je klaar bent met voorlezen kan je nog over het boek praten. Klopt het wat de kinderen hebben voorspeld? Of is er iets anders gebeurd?
Wanneer je ook nog spelenderwijs materialen aanbiedt, zullen de kinderen nog meer betrokken zijn. Moeilijke woorden leg je uit en je kunt ook uitleg geven bij de afbeeldingen die je laat zien. Op deze manier ontstaat er een hele leuke interactie met de kinderen.
Bij het interactief voorlezen kan je ook gebruik maken van een vertelkoffer. In deze koffer zitten materialen of voorwerpen wat ook aan bod komt in het boek. Kinderen worden dan al nieuwsgierig wanneer je ze de koffer laat zien. Want wat zou daar nu in zitten? De kinderen kunnen er eerst ook even mee spelen en dat je dan daarna gaat voorlezen. Indien mogelijk nodig je de kinderen uit om hun zintuigen te gebruiken bij de materialen.
Interactief voorlezen kan ook door gebruik te maken van de Kamishibai (Kami betekent papier en Shibai betekent drama). Het vertelkastje waar je op A3 formaat vertelplaten kan laten zien aan de kinderen. Het vertelkastje is een eeuwenoude Japanse vertelvorm.
De kracht van herhaling!
Kinderen leren een verhaal goed begrijpen wanneer het vier of vijf keer is voorgelezen. Jonge en minder taalvaardige kinderen reageren de eerste keer niet altijd op het verhaal. Pas bij een tweede of derde keer voorlezen gaan ze wat van het boek begrijpen. Dat is dus de kracht van herhaling!
Meer weten of interactief voorlezen? Een boek vol met praktijkvoorbeelden en achtergrondinformatie voor interactief voorlezen: Interactief voorlezen met baby's, dreumesen, peuters en kleuters.
Lees hier waarom voorlezen zo ontzettend belangrijk is.
Wil je graag meer informatie over leesbevorderingsprogramma's of wil je graag meer informatie over (voor)lezen? Kijk dan eens op Stichting Lezen.