Thema muziek
Thema muziek
- leuke boeken over allerlei muziekjes
- Sardes Leespluim
- liedjesboeken
- Bereslim
- voorleesverhalen van The Reading Corner
- liedjes met beweging!
- en muziekinspiratie voor op de groep!
Prentenboeken, boekjes met geluid en nog veel meer!
Voorlezen geeft vaak rust op de groep. Een moment van ontspanning en soms ook heel veel plezier. Een kwartier of 20 minuten voorlezen per dag staat ongeveer gelijk aan het lezen van 1 miljoen woorden per jaar. Kinderen die per dag een kwartier worden voorgelezen, leren ongeveer 1000 nieuwe woorden per jaar. Wanneer je blijft voorlezen aan kinderen die zelf ook al kunnen lezen, wordt de woordenschat nog steeds vergroot. Kinderen die op jonge leeftijd veel zijn voorgelezen, ontwikkelen leesplezier en leren om te gaan met boeken.
Daarom is aandacht voor boeken en voorlezen ook in de kinderopvang en de kleutergroepen van groot belang!
Je wordt niet als lezer geboren...
Welk boek lees jij voor vandaag?
Taalenderwijs
Taalenderwijs is een muzikaal prentenboek van 32 pagina’s met daarin 10 muziekactiviteiten die aansluiten bij alledaagse spelactiviteiten voor jonge kinderen (denk aan bellen blazen, een toren bouwen of spelen met de bal). Dit boek is voor (vak)leerkrachten, logopedisten, pedagogisch medewerkers, begeleiders en ouders om spelenderwijs en muzikaal met taal aan de slag te gaan.
Bij het muzikale prentenboek ontvang je tevens een e-book met daarin thema-nummers. In het e-book vind je allerlei variatievormen, spelletjes en extra beeldmateriaal passend bij de activiteiten uit Taalenderwijs.
52 korte en eenvoudige liedjes gekoppeld aan alledaagse spelactiviteiten voor kinderen van 1 t/m 4 jaar. Scan de qr code op de poster en zing direct mee met het YouTube filmpje van de muziekactiviteit.
Bij de kalender ontvang je een aparte brochure. Hierin staan de liedteksten en vind je een zoekregister waarmee je via een woord of thema naar een liedje kunt zoeken.
Tevens ontvang je een e-book met daarin extra werkbladen, spelletjes en variatietips.
Ga voor meer informatie naar Totaalmuziek
"Taal bestaat uit klanken, ritmes en melodieën. Je moet er alleen voor zorgen dat ze elkaar op het juiste moment ontmoeten."
Kom mee, Kees - Loes Riphagen winnaar Sardes-Leespluim juni 2021
In de geweldige kikkerwoning hangen allerlei grappige tegeltjes aan de wand, op de piano staat muziek van The Frog Song, er is een gevulde boekenkast, in het aquarium zwemt een kikkervisje dat we later ook weer tegenkomen, het is een echt kijkboek. De tekengrapjes, de warmte en spanning van het verhaal en de actie van Kees bieden talloze gespreksmogelijkheden met peuters en kleuters. 3+
Liedjesboeken
Een bereslim verhaal
In de BereslimmeBoeken worden verhalen tot leven gebracht. De bewegende figuren, geluidseffecten en de vertelstem stimuleren de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Alle kinderen kunnen aan de slag met Bereslim. Kinderen met een taalachterstand of anderstalige kinderen profiteren het meest van deze aanpak.
Het kijken van een BereslimBoek naast het papieren boek zorgt voor een verdubbeling in het aantal nieuwe woorden dat een kind leert.
Dikkie Dik speelt piano - Jet Boeke
Kinderen kunnen gratis lid worden van de bibliotheek. Met een lidmaatschap kijken ze gratis Bereslimme filmpjes!
Voorleesverhalen van The Reading Corner
Het kijken en luisteren naar verhalen in The Reading Corner kan een goede aanvulling zijn op het zelf voorlezen en ontdekken van een prentenboek.
- Muizenmuziek - Suzan Overmeer
- Potjesmuziek - Guido van Genechten
- Noortje en het orkest - Annemarie van der Heijden
- Klein wit visje hoort watermuziek - Guido van Genechten
- Bobbi viert feest - Ingeborg Bijlsma en Monica Maas
Klik op de afbeelding om naar het verhaal te gaan:
Liedjes waarbij de kinderen lekker kunnen bewegen!
Met de vingertjes
Met de vingertjes, met de vingertjes
Met de platte, platte handjes
Met de vuistjes, met de vuistjes
Met de ellebogen, floep!
Even stampen
Even stampen, even stampen
Even stampen jaja
Even klappen, even klappen
Even klappen jaja
Even springen, even springen
Even springen jaja
Even kijken, even kijken
Even kijken jaja
Even zwemmen, even zwemmen
Even zwemmen jaja
Even vliegen, even vliegen
Even vliegen jaja
Even draaien, even draaien
Even draaien jaja
Even zwaaien, even zwaaien
Even zwaaien jaja
Tussen Keulen en Parijs
Tussen Keulen en Parijs
ligt de weg naar Rome.
Al wie met ons mee wil gaan,
die moet onze manieren verstaan.
Zo zijn onze manieren,
zo zijn onze manieren,
zo zijn onze manieren, manieren.
Zo zijn onze manieren.
In het midden van de kring staat een kindje. De andere kinderen lopen er in een kring om heen. Wanneer we zingen: ‘zo zijn onze manieren’ maakt het kindje middenin de kring een beweging. De andere kinderen gaan het nadoen.
Jan Huygen in de ton
Jan Huygen in de ton
met een hoepeltje erom
Jan Huygen
Jan Huygen
En de ton die viel in duigen!
Twee handjes op de tafel
Twee handjes op de tafel
Twee handjes in je zij
Twee handjes op je schouders
Op je hoofdje allebei
Nu maken wij twee vuistjes
Zo stevig als het maar kan
Daar gaan we dan mee trommelen
Van je rommeldebommeldebom
De duimpjes zijn de dikste en de pinkjes zijn maar klein
Nu moeten onze handjes, vlug op het ruggetje zijn
Kindjes waar zijn jullie handjes gebleven?
Ik heb ze aan mijn ruggetje gegeven...
Van je één, twee, drie.... daar zijn ze weer!
’t Schip moet zeilen
’t Schip moet zeilen, ’t scheepje ligt aan wal.
’t Schip moet zeilen, ’t scheepje ligt aan wal.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
De kinderen staan tegenover elkaar in twee rijen. Wanneer we zingen: ‘we zeilen’ dan gaan de kinderen in beide rijen eerst naar rechts en dan naar links. Wanneer we zingen: ‘van één twee drie’ stampen de kinderen om de beurt en iedereen klapt in de handen.
We maken een kringetje
We maken een kringetje, van jongens en van meisjes
We maken een kringetje, van tralala
Maak nu een buiging, maak nu een buiging
Bij de hand, bij de hand, pak je vriendje bij de hand
Bij de hand, bij de hand, pak je vriendje bij de hand
Zo gaat de molen
Zo gaat de molen, de molen, de molen
Zo gaat de molen, de molen
Zo gaan de wieken, de wieken, de wieken
Zo gaan de wieken de wieken
Zo gaan de handjes, de handjes, de handjes
Zo gaan de handjes, de handjes
Zo gaan de voetjes, de voetjes, de voetjes
Zo gaan de voetjes, de voetjes...
Schipper mag ik overvaren?
Schipper mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?
Schipper mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?
Maak twee rijen. De schipper staat op één lijn en de kinderen op de andere er tegenover.
De kinderen vragen of ze mogen overvaren en hoe ze daarvoor moeten betalen. De schipper mag het bedenken. Springend, kruipend, op één been etc. Wanneer ze oversteken mag de schipper hen tikken. Maar de schipper moet ook wel dezelfde beweging maken. Bij 5 getikte kinderen mag iemand anders schipper zijn.
‘k Heb een brilletje al voor mijn ogen
‘k Heb een brilletje al voor mijn ogen,
om te zien wie er dansen mogen.
‘k Heb een brilletje al voor mijn ogen,
‘k Zie het al: ik dans met jou.
dansliedje
Wie gaat er mee?
Wie gaat er mee, wie gaat er mee,
naar de berg van Sint- André?
En daar wonen zoveel kindertjes,
en die leven daar in gloria. Victoria.
Wie gaat er mee, wie gaat er mee,
naar de berg van Sint- André?
En daar wonen zoveel hondjes
en die blaffen daar van gloria. Victoria.
De kinderen vertellen om de beurt in de kring welke dieren er op de berg wonen.
Rood, rood, ‘k heb geen rood.
Rood, rood, ‘k heb geen rood.
Ik moet nog rood gaan zoeken
hier in alle hoeken.
Groen, groen, ‘k heb geen groen.
Ik moet nog groen gaan zoeken
hier in alle hoeken.
De kinderen zitten in de kring. Om de beurt gaan ze een voorwerp zoeken.
Klein mannetje – versje
Klein, klein mannetje, wat kun je spelen?
Ik kan spelen op mijn trom.
Rommeldebom, zo doet mijn trom.
Klein, klein mannetje, wat kun je spelen?
Ik kan spelen op mijn fluit.
Fluiterdefluit, zo doet mijn fluit.
Rommeldebom, zo doet mijn trom.
Klein, klein mannetje, wat kun je spelen?
Ik kan spelen op mijn viool.
Kras, kras, kras, zo doet mijn viool.
Fluiterdefluit, zo doet mijn fluit.
Rommeldebom, zo doet mijn trom.
Klein, klein mannetje, wat kun je spelen?
Ik kan spelen op mijn trompet.
Tetteretet, zo doet mijn trompet.
Kras, kras, kras, zo doet mijn viool.
Fluiterdefluit, zo doet mijn fluit.
Rommeldebom, zo doet mijn trom!
Kleine Jan en grote Jan
Kleine Jan en grote Jan
die zouden samen zingen.
Kleine Jan die sloeg de maat,
maar grote Jan ging.... springen!
De kinderen kunnen om de beurt bedenken wat Grote Jan gaat doen en de kinderen doen natuurlijk mee!
Muziekinspiratie voor op de groep
- Liedjes zingen waarop de kinderen lekker mee kunnen bewegen.
- Dansen op muziek.
- Muziek maken met muziekinstrumentjes.
- Muziek maken met potten, pannen en bijvoorbeeld pollepels.
- Met gekleurde doekjes meebewegen op muziek.
- Een echte disco!
- Natuurlijk leuke boeken voorlezen en van alles ontdekken over muziek.
- Verzamel afbeeldingen van verschillende muziekinstrumenten. Lamineer deze op A4 formaat en knip het in 4, 6, 8 of 10 stukken. Laat de kinderen ermee puzzelen.
- Is er een ouder die in het bezit is van een muziekinstrument en iets ten gehore wil brengen?
- Laat de kinderen ook eens naar klassieke muziek luisteren.
- Stoelendans!
- Luister ook eens naar een leuk voorleesverhaal van Bereslim!
- Maak stevige regenkokers met de kinderen.
- Wanneer het buiten regent, laat de kinderen stil zijn en eens heel goed luisteren. Klinkt het hard of zacht? Kunnen we zelf ook hard of zacht muziek maken met onze handen en voeten?
- Nodig ouders uit voor een kort concert met de kinderen.