Thema: Ik... ben ik!

 

Thema: Ik.. ben ik!

  • Prentenboeken over jezelf zijn, mensen en dieren en wie je zou willen zijn.
  • Een lessuggestie van Lemniscaat
  • Sardes-leespluim
  • Diverse liedjes en versjes.
  • Een Bereslim verhaal.
  • Vertelplaten.
  • Een voorleesverhaal van The Reading Corner.
  • En inspiratie voor op de groep!

Boeken over jezelf zijn, wie je zou willen zijn en wat je al kan!

 

Zelf doen! zegt Kleine Ezel (6 verhalen)

Rindert Kromhout - 2024

Iedereen kan een eenhoorn zijn

Kathleen Amant - 2024

Daar gaan we!

Carolina Búzio - 2025

Ik ben ik en jij bent jij

Karl Newson - 2019

Ik ben een tijger

Karl Newson - 2019

Was ik maar

Mies van Hout - 2020

Jules en zijn buren

Annemie Berebrouckx - 2012

Jules en Marie - flip-flap-boek

Annemie Berebrouckx - 2018

Kijk eens hier - kinderen

Anne Crahay - 2020

Dit verhaaltje gaat over mij

Marcos Farina - 2023

Kijk eens wat ik kan

Annie M.G. Schmidt - 2019

Kijk, Konijnen (zonder tekst)

Daphne Louter - 2017

Jouw kleur hoort erbij

Christie Hainsby - 2023

Dit ben ik

Irma Moekestorm - 2024

Mijn handen kunnen tekenen

Hervé Tullet - 2024

Wanneer je blijft voorlezen aan kinderen die zelf ook al kunnen lezen, wordt de woordenschat nog steeds vergroot.
Kinderen die op jonge leeftijd veel zijn voorgelezen, ontwikkelen leesplezier en leren om te gaan met boeken.

 


Lessuggestie van Lemniscaat: Ik ben een tijger van Karl Newson.

 

De kleine muis is zó eigenwijs dat ze zelfs een wasbeer, een vos en een slang ervan weet te overtuigen dat ze een tijger is  en dat zij niet zijn wie ze denken dat ze zijn. Maar wat gebeurt er als ze een tijger tegenkomt? Niet wat je verwacht! 


Was ik maar... van Mies van Hout - winnaar Sardes-leespluim januari 2021.

 

De spin zou graag lief en schattig zijn, zoals een lieveheersbeestje. De vlinder wil minder opvallen en de slak droomt ervan net zo ver te kunnen springen als een krekel. Alle beestjes in dit boek zijn een beetje jaloers op wat een ander kan. Maar ze lijken te vergeten waarom ze zelf zo bijzonder zijn! Toch is er één wezentje dat het meest kan van allemaal...


Liedjes, versjes en een filmpje

 

Dit zijn mijn wangetjes
Dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin
Dit is mondje met tandjes erin
Dit zijn mijn ogen, mijn oren, mijn haar!
Nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar!

Dit ben ik (wijsje vader Jacob)

Kijk mijn haren
Kijk mijn oren
en mijn mond
en mijn neus
Kijk eens naar mijn wimpers
Kijk eens naar mijn ogen
Dit ben ik!
Dit ben ik!

Timpe tampe tovenaar

Timpe tampe tovenaar
kom, vertoon je kunsten maar!
Timpe tampe tovenaar
wij zijn klaar!


Hotsie kiele kiele knotsie bom
bim bam basie paardeblom.
‘k Maak van jullie allemaal.....
bim bam bom!

De kinderen bedenken om de beurt wie of wat er wordt getoverd!

Dit ben ik - versje

Dit zijn mijn ogen en dit zijn mijn oren.
De één om te kijken, de ander om te horen.

Dit is mijn neus en dit is mijn haar.
En als ik er doorheen wrijf, dan zit het vaak heel raar.

Dit is mijn buikje, dat schudt als ik hik.
Dit is mijn lijfje, ja, dat ben ik!

Dit is mijn knie en dat is mijn voet.
Hier kan ik goed mee rennen en springen als het moet.

Dit is mijn handje en dit is mijn arm.
Als ik hiermee ga zwaaien, krijg ik het snel warm.

Dit is mijn keeltje, dat bibbert als ik schrik.
Dit is mijn lijfje, ja, dat ben ik!

M. van Tol


Een bereslim verhaal - Dit ben ik

 

In de BereslimmeBoeken worden verhalen tot leven gebracht. De bewegende figuren, geluidseffecten en de vertelstem stimuleren de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Alle kinderen kunnen aan de slag met Bereslim. Kinderen met een taalachterstand of anderstalige kinderen profiteren het meest van deze aanpak. 
Het kijken van een BereslimBoek naast het papieren boek zorgt voor een verdubbeling in het aantal nieuwe woorden dat een kind leert. 

Dit ben ik

Dit ben ik! Ik heb twee oogjes, een neus en een mond. Ik heb twee armpjes, twee benen en een buik. Elke dag doe ik mijn kleertjes aan. En speel ik met mijn vriendjes.

Als lid van de bibliotheek kan je gratis Bereslimme boeken afspelen.
Kleine kinderen leren het best op een speelse manier. 


Vertelplaten

 

Deze platen zijn van A3 formaat en passen in ieder Kamishibai vertelkastje.

Door vertelplaten te gebruiken, wordt het interactief voorlezen gestimuleerd. Wat zien de kinderen op de platen? Kunnen ze erover vertellen?
Op deze manier worden de kinderen uitgedaagd om iets te vertellen. Het vergroot de woordenschat en spreekvaardigheid!

 

Mijn handen dansen en mijn mondje is een rondje van Riet Wille en Ingrid Godon

Met je handjes kan je klappen, op tafel trommelen en dag zwaaien. En wat kan je met je mondje allemaal doen?
Een kusje geven, toeteren als een indiaan en ijsjes likken! Doe jij het kindje na?


Een voorleesverhaal van The Reading Corner

 

Het kijken en luisteren naar verhalen in The Reading Corner kan een goede aanvulling zijn op het zelf voorlezen en ontdekken van een prentenboek. 

 

Draap 4+  - Thaïs Vanderheyden

Dit verhaal gaat over Draap. Draap is een beetje schaap en een beetje draak. Hij hoort nergens bij. Ik ben anders, denkt Draap. Ik ben niet perfect. Maar dan leert hij vrienden kennen die hem laten zien dat bijzonder veel beter is dan perfect. Draap komt erachter dat hij bijzonder is, juist omdat hij anders is ...


Inspiratie voor op de groep

 

  • Vraag aan de ouders of de kinderen een foto van zichzelf mogen meenemen:
    - vraag aan de ouders of je de foto mag lamineren
    - de foto's kan je bespreken met de kinderen (overeenkomsten, verschillen)
    - kennen de kinderen elkaar al bij naam?

  • Verkleedkleren met bv een bril, een hoed, grote schoenen van mama en pantoffels van opa.

  • Verkleedkleren dierenpakken. De kinderen veranderen zichzelf in een dier. Welk dier zouden ze graag willen zijn?

  • Lamineer afbeeldingen van verschillende mensen en knip deze in 4, 6, 8 of 10 delen. Maak er een puzzeltje van.

  • Kringspelletje: één kindje wordt geblinddoekt. Een ander kindje komt in het midden van de kring staan en het geblinddoekt kindje moet raden wie het kindje in het midden van de kring is.

  • Kringspelletje: verzamel verschillende poppen van verschillende kleuren en grootte. Wat valt de kinderen op?
    Bv krullend haar, lang of kort haar, kleur ogen, groot of klein. Zijn er overeenkomsten met de kinderen?

  • Spelletje: geef de kinderen een spiegeltje in kleine groepjes. Wie zien ze in het spiegeltje? Kunnen de kinderen benoemen wat ze zien? Wenkbrauwen, ogen, wimpers, lippen, neus etc. Zing daarna het liedje 'dit zijn mijn wangetjes...'
    Ook leuk om de baby's in een spiegeltje te laten kijken.

  • In een grote pas spiegel kijken en kunnen we dan de lichaamsdelen aanwijzen en/of benoemen? Het liedje 'hoofd, schouders, knie en teen' komt dan van pas.

  • Een groeimeter ophangen.

  • Op een groot vel papier of rol behang een kindje omtrekken met stift (of op de grond met blokken). Daarnaast een groter of kleiner kindje. Kunnen de kinderen vertellen wie er groter of kleiner is?

  • Maak een kringetje met elkaar, ga zitten en leg je voeten tegen degene die naast je zit (benen een beetje uit elkaar).
    De kinderen rollen de bal van de één naar de ander. Het kindje roept eerst de naam van degene naar wie hij/zij de bal gaat rollen.

  • Een persoonlijk verzamelboekje met:
    - lengte en gewicht
    - een hand- en voetafdruk
    - een portretfoto
    - een gezichtje beplakt: oogjes, neusje, mondje, oren en haar
    - een lichaam beplakt: broek, jurk, shirt, petje, schoenen etc.
    - tekening
    - leuke uitspraken en/of een lieve, leuke, bijzondere opmerking over het kind

  • Lees eens een ander prentenboek voor, zoek de boeken met de kinderen uit in de bibliotheek!

  • Kijk ook naar een Bereslim verhaal!

  • Ga voor een leuke kleurplaat van Karel en Kaatje of spelletjes eens kijken op de website van Liesbet Slegers:

Dit zijn mijn handjes!

 


Meer ideeën over het thema: Ik... ben ik! vind je op Pinterest!