Thema  kunst

 

Thema kunst

  • Boeken over kunstenaars, kunst en nog veel meer!
  • Een lessuggestie van Lemniscaat.
  • Een bereslim verhaaltje.
  • Liedjes.
  • Inspiratie voor op de groep.
  • Interactief voorlezen met 'drie rode rondjes: het grote telboek van Kaatje'
  • Knutselwerkjes!

Ook heel goed te combineren met:


Boeken over  kunst

 

Het is rood en rond...

Jan Jutte - 2024

Mijn handen kunnen tekenen

Hervé Tullet - 2024

Nijntje in het museum

Dick Bruna - 1997

Nijntje x Rembrandt

Dick Bruna - 2019

Nijntje x Vermeer

Dick Bruna - 2022

Nijntje wordt kunstenaar

Dick Bruna - 2008

Kunst met taart

Thé Tjong-Khing - 2015

Drie rode rondjes

Liesbet Slegers - 2017

Speel je mee?

Hervé Tullet - 2016

Kleuren 

Hervé Tullet - 2014

Een boek

Hervé Tullet - 2015

Kunst knutselen 

Susie Brooks - 2017

Ik ben een kunstenaar 4+

Marta Altes - 2016

De kat van Monet

Lily Murray - 2020

Vergeet niet de voor- en achterkant van het boek te laten zien!
Kunnen de peuters voorspellen waar het boek over gaat?


Kunst liedjes

 

Schildersliedje

Ik schilder met roze , ik schilder met blauw
De wereld in kleur voor mij en voor jou.
Oei, een vlekje op mijn wang.

 

Ik schilder met roze, ik schilder met blauw
De wereld in kleur voor mij en voor jou.
Oei, een vlekje op mijn neus, oei een vlekje op mijn wang.

 

Ik schilder met roze, ik schilder met blauw
De wereld in kleur voor mij en voor jou.
Oei, een vlekje op mijn knie, oei een vlekje op mijn neus, oei een vlekje op mijn wang.

 

Ik schilder met roze, ik schilder met blauw
De wereld in kleur voor mij en voor jou.
Oei, een vlekje op mijn been, oei een vlekje op mijn knie, oei een vlekje op mijn neus, oei een vlekje op mijn wang.

 

Ik schilder met roze, ik schilder met blauw.
De wereld in kleur voor mij en voor jou.

Rood, rood, ‘k heb geen rood.

Rood, rood, ‘k heb geen rood.
Ik moet nog rood gaan zoeken
hier in alle hoeken.

 

Groen, groen, ‘k heb geen groen.
Ik moet nog groen gaan zoeken
hier in alle hoeken.

De kinderen zitten in de kring. Om de beurt gaan ze een voorwerp zoeken.


Een lessuggestie van Lemniscaat: Ik ben een kunstenaar van Marta Altes (4+)

 

Een humoristisch boek over een jongen die kunst veel verder ziet dan de randen van zijn velletje papier. De prachtige illustraties zijn heel duidelijk, maar de tekst is nog wel moeilijk voor peuters.
Er valt van alles te ontdekken in dit fantasierijk boek!


Bereslim

 

In de BereslimmeBoeken worden verhalen tot leven gebracht. De bewegende figuren, geluidseffecten en de vertelstem stimuleren de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Alle kinderen kunnen aan de slag met Bereslim. Kinderen met een taalachterstand of anderstalige kinderen profiteren het meest van deze aanpak. 
Het kijken van een BereslimBoek naast het papieren boek zorgt voor een verdubbeling in het aantal nieuwe woorden dat een kind leert. 

 

Dikkie Dik en de inkt

Als lid van de bibliotheek kan je gratis Bereslimme boeken afspelen.
Kleine kinderen leren het best op een speelse manier. 


Kunst inspiratie voor op de groep!

 

  • Noppenfolie om de voetjes wikkelen en dan de kinderen door de verf laten lopen op een groot stuk behang.

  • De kinderen verven op noppenfolie en daarna draaien we het noppenfolie om op papier. Deze afdruk laten drogen. Een Nijntje of andere afbeelding laten verven en deze daarna op de gedroogde afdruk lijmen.

  • Op kleine canvas schilderijtjes zelf een Nijntje (of andere afbeelding) tekenen en de kinderen laten schilderen.

  • Verven met verschillende materialen: macaroni wokkels, stempelen met schuursponsjes (kan in verschillende vormen) of stempelen met duplo.

  • De kinderen laten schilderen op kleine schildersezeltjes.

  • De kinderen laten experimenteren met verf en de handjes.

  • De kinderen kleuren laten mengen met verf.

  • Kleien met de kinderen. Laten drogen en daarna verven. Biedt ook klei gereedschap aan en laat de kinderen zelf bedenken wat ze willen maken.

  • Met de kinderen met papiermaché ‘kunstwerken’ maken.

  • Toveren met knikkers op een vel papier in een doos. Schudden maar.

  • Voor de baby’s een groot vel op de tafel vastplakken. Daar wat dikke klodders verf op doen en de baby’s gaan vanzelf met de handjes experimenteren. Maak ook handafdrukken op canvas schilderijtjes.

  • De oudere kinderen laten experimenteren met verf, grote prikkers, grote kwasten en kleine kwasten. Stempelen met keukenrollen en wc rollen.

  • De kinderen met vettige krijt laten tekenen. Daarna met waterverf erover heen voor een leuk effect.

  • Met schilderstape mondriaantjes maken.

  • Oefenen met chenilledraad in een vergiet (fijne motoriek stimuleren).

  • Van papiermaché allerlei vormen maken.

  • Zelf flesjes vullen met water. Met crèpepapier kleurtjes geven aan het water. Laat de kinderen zien wat er gebeurt.

  • Laat de kinderen hun eigen kunstwerk op het raam schilderen.

  • Maak heel veel verschillende stukjes van kleine crèpepapier. Leg dit op een hoopje in het midden van de kring. De kinderen zitten op de grond erom heen. Dan gaan we na het seintje van de leidster 'wind' maken. De kinderen gebruiken daarvoor een plankje, vliegenmepper of heel stevig karton. Het crèpepapier 'vliegt' omhoog!

  • Lees leuke prentenboeken voor en kijk naar de voorleesfilmpjes!

  • Een tentoonstelling voor ouders geven en daarna interactief voorlezen aan ouders en kinderen.

  • Beweegspel: zing het liedje 'wie niet lopen wil, wie niet lopen wil, staat stil' en dan staan de kinderen stil: een standbeeld!

  • Beweegspel: kleurendans - gekleurde vormen op de grond en als de muziek stopt, moeten de kinderen op een vorm gaan staan. Kunnen ze vertellen op welke kleur en welke vorm ze staan?

Drie rode rondjes: het grote telboek van Kaatje - Liesbet Slegers

 

Een geweldig boek om te gebruiken voor thema kunst, kleuren, vormen en tellen!
Begin met de voorkant van het boek. We gaan een boek ontdekken over Kaatje, wat zien de kinderen?
Er is heel veel in het boek te bekijken. Bedenk vooraf welke pagina's je wilt laten zien. Laat de kinderen vooral vertellen.

Activiteit 1:
Ontdek het boek en blader terug naar de bladzijde waar Kaatje uit 4 potjes gaat schilderen.
Blauwe verf, geel rood en groen. 
Geef de kinderen een stevig vel papier of karton en zet er vier potjes verf (met de cijfers) neer, net als in het boek en laat ze experimenteren en vertellen.

 

Activiteit 2:
Ontdek het boek en blader terug naar de bladzijde met de vlieger.
Maak een vlieger met de kinderen met dezelfde kleuren als in het boek. En wat gaan we met de vlieger doen als het klaar is?

 

Activiteit 3:
Kaatje gaat toveren met kleuren. Laat deze bladzijde voorafgaand aan de activiteit weer zien. Herkennen ze Kaatje nog? Wij gaan ook toveren met de kinderen!
Verf een handje geel en een handje rood, daarna gaat het kindje de kleuren mengen door beide handen tegen elkaar te wrijven. Welke kleur hebben ze nu? Klopt het met het boek?
Maak een mooi schilderij met alle gekleurde handjes. Het gaat vooral om het plezier, het ontdekken en het experimenteren!

 

Activiteit 4:
Laat deze bladzijde voorafgaand aan de activiteit weer zien. De kinderen kunnen een groot vel eerst lichtblauw verven, net als de lucht. Wanneer het droog is, kunnen ze zelf met witte verf grote dierenwolken maken. Vraag vooraf aan de kinderen welk dier ze willen schilderen. Plak op het laatst een paar wiebeloogjes en het is een echt kunstwerk geworden! Niks is fout, alles is goed.
* Het kan ook met scheerschuim op een blauwe placemat. Eindeloos plezier!

 


Kunst knutselwerkjes

 

Stempelen met grote en kleine rondjes van verschillende kleuren

Een pauw van handjes, verf, lijm en veren

Een kunstwerk van woody's

De woody 3 in 1 is een kleurpotlood, waskrijt en aquarelpotlood in één en kleurt op uiteenlopende oppervlakken en ondergronden.
W
anneer je het getekende met water nat maakt, dan vloeit het prachtig uit! Heerlijk voor de peuters om mee te experimenteren! ☆
Peuters hebben meestal nog niet het geduld om een kleurplaat in te kleuren. Maar wat is het leuk om dat wat je getekend hebt, met je vingertje nat te maken en er dan overheen te gaan! Dan is kleuren is ineens veel leuker!

Deze vormen zijn getekend en gekleurd met woody's en met water bewerkt op aquarel papier!

Een luchtballon van restjes papier (of restjes stof)

Kleuren met vette krijt en stempelen/verven (verdund met water) met bevroren waterverf (ecoline)!

Met de oudste peuters de mooiste kunstwerken maken met kraaltjes

Mondriaan

Toveren met verf!

Leg in een lege doos een vel papier, een paar knikkers en wat klodders verf! Deksel erop en schudden maar!

Oefenen met de fijne motoriek
Chenilledraad en een vergiet

Vormen maken van papiermaché (hier zijn het grote spinnen)

Stempelen en experimenteren kan je met allerlei soorten materialen:
veertjes, watjes, dekseltjes, doppen van wasmiddelflessen, kurk, achterkant kwastjes en verzin nog maar iets leuks!


Je wordt niet als lezer geboren....

Heb jij vandaag al voorgelezen?