Thema vervoer
Thema vervoer
- leuke boeken over het vervoer
- Sardes- Leespluim
- liedjes
- vertelplaten van Vos gaat een stukje rijden
- voorleesverhalen van The Reading Corner
- ideeën voor op de groep
- en knutselwerkjes!
Boeken over het vervoer en allerlei voertuigen!
Kinderen die op jonge leeftijd veel zijn voorgelezen, ontwikkelen leesplezier en leren om te gaan met boeken!
Een tijger in de trein - winnaar Sardes- Leespluim september 2024
De Sardes-Leespluim is een bekroning van kwalitatief goede en veelzijdig bruikbare (prenten)boeken voor jonge kinderen (0-6 jaar).
Een tijger in de trein - Mariesa Dulak
Ik zat met papa in de trein. We gingen naar de zee.
Toen reed er – dit geloof je nooit – een tijger met ons mee!
En dat is niet de enige verrassing tijdens deze spectaculaire treinreis. Er stappen maar liefst zeven krokodillen in, en daarna een nijlpaardenfamilie, een varken met negen biggetjes en twee aangeklede hondjes. Bij elke halte wordt de treincoupé voller en vrolijker.
De enige die niets in de gaten heeft is papa – hij heeft alleen oog voor zijn telefoon. Daar weet de tijger wel iets op!
Hummeltje ruimt het afval op - Renate Heerink
Educatief fotoprentenboek over de beer Hummeltje die op avontuur gaat en overal afval tegenkomt. Hummeltje wil gaan spelen in de speeltuin. Maar wat doet al dat afval daar op de glijbaan? Nu kan hij niet glijden. Dan heeft hij een idee en gaat al het afval opruimen en sorteren. Als de vuilniswagen komt, mag hij zelfs een stukje meerijden.
Hummeltje de beer is een serie educatieve fotoprentenboeken voor peuters en kleuters. Met een verhalend karakter en veel aandacht voor woordenschat. De verhalen staan dicht bij de belevingswereld van het jonge kind.
Renate Heerink is als kinderboekenschrijfster gespecialiseerd in educatieve fotoprentenboeken voor peuters en kleuters. Ze is opgeleid als leerkracht basisonderwijs en werkt op een Montessori-kindcentrum in Nijmegen. Daar richt ze zich met veel enthousiasme op haar favoriete doelgroep: de peuters. Hier ontstaan ook de ideeën voor nieuwe boeken. Uiteraard verschijnt er geen boek zonder dat haar peuters erover meegedacht hebben.
Liedjes
Berend Botje ging uit varen
Berend Botje ging uit varen met zijn bootje naar Zuidlaren
De weg was recht, de weg was krom
Nooit kwam Berend Botje weer om
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Waar is Berend Botje gebleven?
Hij is niet hier, hij is niet daar..
Hij is naar Amerika!
De wielen van de bus
De wielen van de bus gaan rond en rondRond en rond, rond en rondDe wielen van de bus gaan rond en rondAls de bus gaat rijden
De deuren van de bus gaan open en dichtOpen en dicht, open en dichtDe deuren van de bus gaan open en dichtAls de bus gaat rijden
De lampen van de bus gaan aan en uitAan en uit, aan en uitDe lampen van de bus gaan aan en uitAls de bus gaat rijden
De mensen in de bus gaan op en neer
Op en neer, op en neer
De mensen in de bus gaan op en neer
Als de bus gaat rijden
De wissers van de bus gaan heen en weer Heen en weer, heen en weer De wissers van de bus gaan heen en weer Als de bus gaat rijden
De toeter van de bus zegt toet toet toetToet toet toetToet toet toetDe toeten van de bus zegt toet toet toetAls de bus gaat rijden
De bel in de bus doet tring tring tringtring tring tringDe bel in de bus doet tring tring tring
Als de bus moet stoppen
De stoker en de machinist
De stoker en de machinist
die hebben de trein, die hebben de trein,
de stoker en de machinist,
die hebben de trein gemist.
Ze dronken samen op de stoep
een kommetje hé, een kommetje hé
ze dronken samen op de stoep,
een kommetje hete soep!
Precies om zeven over elf
daar reed me de trein, daar reed me de trein
precies om zeven over elf,
daar reed me de trein vanzelf.
De mensen schreeuwden overluid:
we willen er gauw, we willen er gauw
de mensen schreeuwden overluid:
we willen er gauw weer uit!
En als de trein niet stil gaat staan
dan rijdt ie vana, dan rijdt ie vana
en als de trein niet stil gaat staan
dan rijdt ie vanavond nog!
Een treintje ging uit rijden
Een treintje ging uit rijden
van Amsterdam naar Rotterdam
En achter al die raampjes
daar zaten zoveel kindertjes
En die deden zo en die deden zo
achter al die raampjes
En die deden zo en die deden zo
Zie Za Zo!
Schuitje varen, theetje drinken
Schuitje varen, theetje drinken
Varen we naar de Overtoom
Drinken er zoete melk met room
Zoete melk met brokken
Kindje mag niet jokken
Door de straat rijdt een autobus
Door de straat, door de straat rijdt een autobus,
van je pep pep pep, doet die autobus.
Jongens jongens jongens, hoor eens even,
wat een leven, wat een leven!
Jongens jongens jongens, hoor eens even,
wat een leven maakt die bus: Pieeeeeeeeeeep!
Door de straat, door de straat rijdt een motorfiets,
van je broem broem broem, doet die motorfiets.
Jongens jongens jongens, hoor eens even,
wat een leven, wat een leven!
Jongens jongens jongens, hoor eens even,
wat een leven maakt die fiets: Pieeeeeeeeeep!
Door de straat, door de straat loopt een zwarte kat,
van je mauw mauw mauw, doet die zwarte kat.
Jongens jongens jongens, hoor eens even,
wat een leven, wat een leven!
Jongens jongens jongens, hoor eens even,
wat een leven maakt die kat: Miaaaaaauw!
’t Schip moet zeilen
’t Schip moet zeilen, ’t scheepje ligt aan wal.
’t Schip moet zeilen, ’t scheepje ligt aan wal.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
De kinderen staan tegenover elkaar in twee rijen. Wanneer we zingen: ‘we zeilen’ dan gaan de kinderen in beide rijen eerst naar rechts en dan naar links. Wanneer we zingen: ‘van één twee drie’ stampen de kinderen om de beurt en iedereen klapt in de handen.
Chauffeurtje, mag ik mee met jou?
Chauffeurtje, mag ik mee, mag ik mee met jou?
Ja juffrouw, ja juffrouw.
Chauffeurtje, mag ik mee, mag ik mee met jou?
Ja juffrouw!
We gaan naar Amsterdam en naar Rotterdam.
Ja juffrouw, ja juffrouw.
We gaan van Amsterdam en naar Rotterdam.
Ja juffrouw!
Fietsie foetsie is mijn fietsie
Fietsie foetsie is mijn fietsie
ai, waar is mijn fietsie?
Zonder fietsie kan ’k nie fiets nie
ach, mijn fiets is foetsie!
Schipper mag ik overvaren?
Schipper mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?
Schipper mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?
Maak twee rijen. De schipper staat op één lijn en de kinderen op de andere er tegenover.
De kinderen vragen of ze mogen overvaren en hoe ze daarvoor moeten betalen. De schipper mag het bedenken. Springend, kruipend, op één been etc. Wanneer ze oversteken mag de schipper hen tikken. Maar de schipper moet ook wel dezelfde beweging maken. Bij 5 getikte kinderen mag iemand anders schipper zijn.
Vertelplaten
Door vertelplaten te gebruiken, wordt het interactief voorlezen gestimuleerd. Wat zien de kinderen op de platen? Kunnen ze erover vertellen?
Op deze manier worden de kinderen uitgedaagd om iets te vertellen. Het vergroot de woordenschat en spreekvaardigheid.
Deze platen zijn van A3 formaat en passen in ieder Kamishibai vertelkastje.
Vos gaat een stukje rijden van Suzanne Strasser
Vos gaat een stukje rijden door kuilen, over stenen, wobbel-bobbel, nog een hobbel! En door plassen - spitter spatter spetter! Vos heeft het zo naar zijn zin, hij merkt helemaal niet dat de muis achterop springt.
En de mol en de kever...
Voorleesverhalen van The Reading Corner
Het kijken en luisteren naar verhalen in The Reading Corner kan een goede aanvulling zijn op het zelf voorlezen en ontdekken van een prentenboek.
- Karel in de trein - Liesbet Slegers
- Ik en mijn auto's - Liesbet Slegers
- Op reis - Guido van Genechten
- Pim Piloot 4+ - Ruth Wielockx
- Kaatje in het vliegtuig - Liesbet Slegers
- De vrachtwagenchauffeur 4+ - Liesbet Slegers
Klik op de afbeelding om naar het verhaal te gaan:
Ideeën voor op de groep
- Maak met afplaktape parkeerplaatsen op de grond voor de kleine auto’s en voor de grotere voertuigen, zodat de kinderen kijken hoe het past.
- Schilder afbeeldingen van voertuigen op het raam en laat de kinderen meehelpen.
- Kringspelletje: zing het liedje van klein (of groot), rood autootje waar breng je ons naar toe? Zorg voor verschillende kleuren auto’s en van verschillende grootte. Laat de kinderen raden welke kleur het is en of het groot of klein is, voordat je begint te zingen. Laat de kinderen een lange rij (of een vorm) van de auto’s in de kring maken. Van afplaktape kan je ook een vorm op de vloer maken.
- Maak van een aantal stoelen een treintje. Het voorste kindje is de machinist. De andere kinderen geven een kaartje. Ook leuk om liedjes over de trein te zingen. En ook leuk met een verkleedsetje.
- Maak van een stevige doos een garage en schilder daar een weg overheen. Dan kunnen de auto’s ook parkeren op het dak.
- Maak van een stevige doos een benzinestation. Gebruik een oude stofzuigerslang om te tanken.
- Je kunt ook een autowasstraat maken van een stevige doos door slierten papier voor de opening te hangen. Het kan ook in het klein met meerdere openingen voor allerlei voertuigen.
- Toveren met de kinderen: leg verschillende voertuigen onder een doek en tover er elke keer eentje weg. Welke is weg en hoeveel zijn er nog over?
- Dobbelsteen met kleuren: verzamel voertuigen van deze kleuren en laat de kinderen met de dobbelsteen spelen.
- Je kunt ook verschillende vormen op een groot vel tekenen. Laat de kinderen met een voertuig over de vorm heen rijden.
- De kinderen kunnen ook met oude voertuigen door de verf heen rijden (met verschillende soorten wielen).
- Maak een uitstapje met de kinderen in de trein of de bus.
- Verzamel verschillende kleuren bakjes. Pak een groot vel en teken daar lijnen op (in de kleuren van de bakjes). De kinderen gaan met een voertuig over het gele lijntje naar het gele bakje enz.
- Plak een aantal keukenrollen achter elkaar vast. Plaats het hoogste punt op een bouwwerk en laat de kinderen spelen met auto's die door de keukenrollen naar beneden rijden.
- Leg in een bak met water allerlei voertuigen en leg dit in de vriezer. Wanneer alles bevroren is, haal je de bak uit de vriezer en leg je het in een watertafel. De kinderen kunnen de voertuigen met plastic hamertjes bevrijden.
- Voertuigenpuzzels.
- Bewegingsliedje: Schipper mag ik overvaren? Bedenk elke keer een andere beweging.
- Liedjes zingen over het vervoer.
- Lees verschillende (prenten)boeken voor (lenen bij de bibliotheek kan uiteraard ook).
- Lees eens voor met de vertelplaten en het vertelkastje!
- Spelletje: stop in een kindersok een voertuig. Geef ieder kind in de kring een sok met een voertuig en de kinderen proberen het er zelf uit te halen. Wie is het eerste klaar? Kunnen ze benoemen welk voertuig ze hebben?
Wie heeft de grootste? En wie heeft de kleinste? Weten de kinderen ook een liedje bij het voertuig te bedenken?
Knutselwerkjes
Met de kleintjes lekker verven, daarna een bus ervan knippen
Restjes papier scheuren/knippen en daarna plakken
Een treintje plakken met allerlei vormen
Gastouderopvang de 'Einekoer'
Cijfer- en kleurherkenning