Thema: Ik... en mijn lichaam
Thema: Ik... en mijn lichaam
- leuke prentenboeken
- liedjes over het lichaam om lekker mee te bewegen
- een verhaaltje van The Reading Corner
- een Bereslim verhaaltje
- en inspiratie voor op de groep!
Leuke prentenboeken over het thema: Ik... en mijn lichaam!
Karels grote boek over het lichaam
Liesbet Slegers - 2025
Kinderen leren een verhaal goed begrijpen wanneer het vier of vijf keer is voorgelezen. Jonge en minder taalvaardige kinderen reageren de eerste keer niet altijd op het verhaal. Pas bij een tweede of derde keer voorlezen gaan ze wat van het boek begrijpen. Dat is dus de kracht van herhaling!
Je wordt niet als lezer geboren...
Welk boek heb jij vandaag voorgelezen?
Ga voor gratis kleurplaten van Noortje naar de website van Annemarie van der Heijden:
Liedjes
Hoofd, schouder, knie en teen
Hoofd, schouder, knie en teen
Knie en teen
Hoofd, schouder, knie en teen
Knie en teen
Oren, ogen, puntje van je neus
Hoofd, schouder, knie en teen
Knie en teen
Met de vingertjes
Met de vingertjes, met de vingertjes
Met de platte, platte handjes
Met de vuistjes, met de vuistjes
Met de ellebogen, floep!
Versje: van kop tot teen
Ik kijk met mijn ogen
en luister met mijn oren.
Ik ruik met mijn neus
en ik proef met mijn mond.
Van kop tot teen
zoals mijn lijf is er maar één!
Deze vuist op deze vuist
Deze vuist op deze vuist
Deze vuist op deze vuist
Deze vuist op deze vuist
En zo klim ik naar boven
’t Schip moet zeilen
’t Schip moet zeilen, ’t scheepje ligt aan wal.
’t Schip moet zeilen, ’t scheepje ligt aan wal.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
De kinderen staan tegenover elkaar in twee rijen. Wanneer we zingen: ‘we zeilen’ dan gaan de kinderen in beide rijen eerst naar rechts en dan naar links. Wanneer we zingen: ‘van één twee drie’ stampen de kinderen om de beurt en iedereen klapt in de handen.
Even stampen
Even stampen, even stampen
Even stampen jaja
Even klappen, even klappen
Even klappen jaja
Even springen, even springen
Even springen jaja
Even kijken, even kijken
Even kijken jaja
Even zwemmen, even zwemmen
Even zwemmen jaja
Even vliegen, even vliegen
Even vliegen jaja
Even draaien, even draaien
Even draaien jaja
Even zwaaien, even zwaaien
Even zwaaien jaja
Twee handjes op de tafel
Twee handjes op de tafel, twee handjes in je zij
Twee handjes op je schouders, op je hoofdje allebei
Nu maken wij twee vuistjes, zo stevig als het maar kan
Daar gaan we dan mee trommelen
Van je rommeldebommeldebom
De duimpjes zijn de dikste en de pinkjes zijn maar klein
Nu moeten onze handjes, vlug op het ruggetje zijn
Kindjes waar zijn jullie handjes gebleven?
Ik heb ze aan mijn ruggetje gegeven...
Van je één, twee, drie.... daar zijn ze weer!
Jan Huigen in de ton
Jan Huigen in de ton
met een hoepeltje erom
Jan Huigen, Jan Huigen
en de ton die viel in duigen
Voetje, voetje, voetje
Voetje, voetje, voetje, wat ga je doen?
Voetje, voetje, voetje, in je mooie schoen?
Ik kan lopen, lopen, lopen, lopen op mijn voeten.
Ik kan stampen, stampen, stampen, stampen met mijn voeten.
Springen, springen, springen, springen op mijn voeten.
En.... Rennen, rennen, rennen, rennen op mijn voeten!
Rennen, rennen, rennen, rennen op mijn voeten...
Tussen Keulen en Parijs
Tussen Keulen en Parijs
ligt de weg naar Rome.
Al wie met ons mee wil gaan,
die moet onze manieren verstaan.
Zo zijn onze manieren,
zo zijn onze manieren,
zo zijn onze manieren, manieren.
Zo zijn onze manieren.
In het midden van de kring staat een kindje. De andere kinderen lopen er omheen. Wanneer we zingen: ‘zo zijn onze manieren’ maakt het kindje middenin de kring een beweging. De andere kinderen gaan het nadoen.
The Reading Corner - Alles over jouw lichaam
Het kijken en luisteren naar verhalen in The Reading Corner kan een goede aanvulling zijn op het zelf voorlezen en ontdekken van een prentenboek.
Alles over jouw lichaam - Pauline Oud 4+
Hoofd, buik, benen, armen en handjes: samen ontdekken we het hele lichaam en hoe je er goed voor zorgt!
Bereslim - Dit ben ik
In de BereslimmeBoeken worden verhalen tot leven gebracht. De bewegende figuren, geluidseffecten en de vertelstem stimuleren de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Alle kinderen kunnen aan de slag met Bereslim. Kinderen met een taalachterstand of anderstalige kinderen profiteren het meest van deze aanpak.
Het kijken van een BereslimBoek naast het papieren boek zorgt voor een verdubbeling in het aantal nieuwe woorden dat een kind leert.
Dit ben ik - Liesbet Slegers
Dit ben ik! Ik heb twee oogjes, een neus en een mond. Ik heb twee armpjes, twee benen en een buik. Elke dag doe ik mijn kleertjes aan. En speel ik met mijn vriendjes.
Als lid van de bibliotheek kan je gratis Bereslimme boeken afspelen.
Kleine kinderen leren het best op een speelse manier.
Inspiratie voor op de groep
- Een passpiegel in de ruimte.
- Zelf spiegels maken met aluminium folie (voorbeelden op Pinterest).
- In de spiegel kijken en lichaamsdelen aanwijzen/benoemen.
- Met een vergrootglas elkaars gezicht onderzoeken.
- Kringspel: spelen met een dobbelsteen waar afbeeldingen van lichaamsdelen op staan. Kunnen de kinderen het benoemen?
- Een rol behang uitrollen en de kinderen omtrekken met stift en/of een collega! Wie is kleiner of groter?
- Spelletjes met de zintuigen: lekker fruit ruiken en proeven. Welk fruit zien de kinderen, kunnen ze het benoemen? Voelt het hard of zacht?
- Spelletjes met de zintuigen: horen... laat eens geluiden van allerlei dieren horen, of muziekinstrumenten etc.
- Een groeimeter ophangen.
- Kringspel: kinderen naast elkaar: wie is groter en wie is kleiner?
- Kringspel: de kinderen voelen geblinddoekt aan elkaar. Herkennen ze elkaar?
- In de bouwhoek: kinderen omtrekken met grote en kleine blokken.
- Spelen met je stem! Gekke geluiden maken en laat de kinderen eens door bijvoorbeeld een koker praten.
- Nodig een yoga docent uit voor een les!
- Liedjes zingen, diverse prentenboeken voorlezen en kijk ook eens een voorleesfilmpje!
- Kijk ook eens bij thema: Ik... ga sporten!
De basis voor lezen en leesplezier wordt al in de eerste levensjaren gelegd. Kinderen die van jongs af aan zijn voorgelezen, blijken gemotiveerd om te leren lezen. Ze zijn ook taalvaardiger, begrijpen teksten beter en hebben meer succes op school dan kinderen die thuis niet of heel weinig zijn voorgelezen. Daarom is aandacht voor boeken en voorlezen ook in de kinderopvang van groot belang (Stichting Lezen).