Thema: Ik... doe zelf mijn kleertjes aan
Thema: Ik... doe zelf mijn kleertjes aan
- Diverse prentenboeken over kleding, verkleden of aankleden
- Boekideeën BoekStart
- Sardes-Leespluim - boek activiteiten
- Meertalige prentenboeken: Lappa Books!
- Liedjes en filmpjes
- Vertelplaten
- Bereslimme verhaaltjes van Dikkie Dik
- Voorleesverhalen van The Reading Corner
- Ideeën voor op de groep
- En een knutselwerkje!
Boeken over verschillende kleding, verkleden of aankleden!
Kinderen leren een verhaal goed begrijpen wanneer het vier of vijf keer is voorgelezen. Jonge en minder taalvaardige kinderen reageren de eerste keer niet altijd op het verhaal. Pas bij een tweede of derde keer voorlezen gaan ze wat van het boek begrijpen. Dat is dus de kracht van herhaling!
Heb jij vandaag al voorgelezen?
Een jurk met zakken - Lily Murray - winnaar Sardes Leespluim mei 2023
De Sardes-Leespluim is een bekroning van kwalitatief goede en veelzijdig bruikbare (prenten)boeken voor jonge kinderen (0-6 jaar).
Lucy krijgt van haar tante Augusta een jurk voor haar verjaardag. Ze gaan samen winkelen in een boetiek die alle jurken heeft waar je maar van kan dromen: prinsessenjurken, streepjesjurken, wikkeljurken en prikkeljurken. Maar Lucy wil er geen met kant of franje: ze wil een jurk met zakken! Daarmee kan ze op avontuur en al haar ontdekkingen bewaren. Zou ze haar jurk vinden?
Vanaf 3 jaar.
Nee! zei Konijn - Marjoke Henrichs - Winnaar Sardes Leespluim november 2021
Konijn weet heel goed wat hij wil. En vooral wat hij NIET wil. Op een gegeven moment gaat Konijn zich aankleden. Dat gaat niet in één keer goed. Eerst doet hij zijn kleding binnenstebuiten, dan ondersteboven, daarna andersom en vervolgens pas goed. Aankleden, ontbijten, spelen, in bad – zijn antwoord is steeds hetzelfde: NEE! Tot mama iets voorstelt waar ook Konijn geen NEE! tegen kan zeggen…
Lappa Books - Meertalige prentenboeken
De prentenboeken van LAPPA® voorzien in de grote behoefte aan goede (voorlees)boeken in het twee- of meertalige leven van jonge kinderen en hun ouders. Bij een twee- of meertalige opvoeding is het belangrijk dat zowel de thuistaal als de nieuw te leren taal aandacht krijgt. De thuistaal is immers de basis.
Lappa is Lappa
Lappa en Lin spelen op zolder met de verkleedkist. Ze zijn koning en prinses en even later violist en beroemde zangeres. Dan trekt Lappa Lins jurk aan en Lin de broek en de trui van Lappa. Worden ze dan elkaar of blijven ze toch zichzelf? Mama weet het antwoord: iedereen is uniek en er is maar één Lappa en één Lin.
3 - 6 jaar
Liedjes, een versje en een verhaaltje
Kleertjes uit, pyjamaatjes aan
Kleertjes uit, pyjamaatjes aan,
hoogste tijd om naar bed toe te gaan.
Kijk eens even op de klok
alle kippetjes zijn al op stok.
Kom, we moeten nu slapen gaan,
kleertjes uit en pyjamaatjes aan.
Olifant en Muis
Olifant en Muis kijken samen naar de lijn.
Daar zien ze dat hun broekjes allebei gewassen zijn.
Twee mooie onderbroekjes, vol met stippen, rood en blauw.
‘Maar.... welke is van mij?’, zegt Muis.
‘En welke is van jou?’
Vertelplaten
Door vertelplaten te gebruiken, wordt het interactief voorlezen gestimuleerd. Wat zien de kinderen op de platen? Kunnen ze erover vertellen?
Op deze manier worden de kinderen uitgedaagd om iets te vertellen. Het vergroot de woordenschat en spreekvaardigheid.
Deze platen zijn van A3 formaat en passen in ieder Kamishibai vertelkastje.
De schoenen van mama
Warre gaat met zijn mama naar de markt. Er is heel veel volk. Warre besluit om de mooie schoenen van mama te volgen. Zo raak ik haar niet kwijt, denkt hij. Hij loopt van het ene kraam naar het andere en verzamelt vele dingen in zijn boodschappenmandje. Maar opeens ontdekt Warre dat er een andere vrouw in mama’s schoenen zit …
Een grappig verhaal over de avonturen van een ondernemend jongetje.
Op de kleurrijke illustraties valt heel veel te ontdekken.
Bereslimme verhaaltjes
In de BereslimmeBoeken worden verhalen tot leven gebracht. De bewegende figuren, geluidseffecten en de vertelstem stimuleren de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Alle kinderen kunnen aan de slag met Bereslim. Kinderen met een taalachterstand of anderstalige kinderen profiteren het meest van deze aanpak.
Het kijken van een BereslimBoek naast het papieren boek zorgt voor een verdubbeling in het aantal nieuwe woorden dat een kind leert.
- Dikkie Dik en de paraplu
- Dikkie Dik en de waslijn
- Gonnie (en haar rode lievelingslaarsjes)
Dikkie Dik en de paraplu
Dikkie Dik ontdekt een paraplu.
Dikkie Dik en de waslijn
Dikkie Dik probeert te koorddansen.
Gonnie
Gonnie heeft rode lievelingslaarsjes. Opeens zijn ze kwijt!
Kinderen kunnen gratis lid worden van de bibliotheek.
Met een lidmaatschap kijken ze gratis naar Bereslimme filmpjes!
Voorleesverhalen van The Reading Corner
Het kijken en luisteren naar verhalen in The Reading Corner kan een goede aanvulling zijn op het zelf voorlezen en ontdekken van een prentenboek.
- De warme winterkleren van Beer - Sam Loman
- Aapje verkleedt zich - Leen van Durme
De warme winterkleren van Beer
Het sneeuwt! Dat betekent lekker buiten spelen. Beer is dik aangekleed, want het is berekoud. Maar zijn vriendjes hebben geen muts op, een sjaal om of handschoenen aan. Beer deelt zijn spulletjes uit, zodat iedereen het lekker warm heeft … of toch niet?
Aapje verkleedt zich
Aapje haalt zijn verkleedkoffer tevoorschijn. Niets is leuker dan je verkleden. Hij trekt het ene na het ander pak aan. In een wip wordt hij een clown, een bijtje, een prinses … Heerlijk!
Ideeën voor op de groep
- Wasmand met kleding.
- Wasrek met knijpers.
- Wasmachine van een doos.
- Lege flessen wasmiddel van verschillende formaten met dop. Laat de kinderen de doppen eraf en erop draaien. Welke dop hoort bij welke fles?
- Verschillende wasmanden met verschillende kleuren kleding.
- Gekleurde wasknijpers bij dezelfde soort kleding.
- Verschillende wasmanden met verschillende soorten kleding. Bv: alle broeken bij elkaar, alle truien bij elkaar.
- Kleding van de poppen wassen, wringen en ophangen.
- Vragen aan de ouders of de kinderen op een bepaalde dag allemaal dezelfde kleur kunnen dragen. De pm’ers doen ook mee. Bijvoorbeeld blauw. Iedereen heeft toch weer een andere kleur blauw aan en toch is het blauw. Of met stippen of streepjes. Kunnen de kinderen het benoemen?
- Verschillende kleuren sokken in een bak. Laat de kinderen paren maken.
- Alle schoenen van de kinderen bij elkaar. Paren maken. Welke schoenen horen bij elkaar?
Benoem de verschillen: met veters, met klittenband, met rits etc. - Een verkleedhoek met extra's bv een hoed, pet, werkjas van papa, schoenen (hakjes) van mama, sportkleding en een stropdas.
- Oefenen met zelfredzaamheid:
- zelf jas aan doen
- zelf de schoenen aan doen én de sokken
- zelf de broek omhoog doen na het toilet etc.
Knutselwerkjes
Trui knutselen van restpapier